Behandelaanbod

Oppervlakkige en diep Fasciale Technieken (bindweefsel)

Deze behandelvorm kan toegepast worden bij klachten van en rondom elk gewricht in het lichaam, dus ook bij rug- en nekklachten. Bij het toepassen van deze behandelmethode maken we gebruik van een nieuwe visie in de fysiotherapie. Het inzicht hierbij is dat alles in het lichaam met elkaar in verbinding staat. Hierbij wordt gebruik gemaakt van gewrichtstechnieken en gecombineerd met spier/bindweefseltechnieken. Daarnaast gebruiken we bij het onderzoek en de behandeling sneltesten, tape en training. Door het gebruik van deze methode zijn wij in staat u sneller en beter te behandelen, waardoor u ook eerder klachtenvrij bent. Bepaalde klachten of chronische klachten kunnen meer tijd kosten, maar u zult wel een positief effect merken na de behandelingen.

Scar Management (littekenbehandeling)

Littekens zijn er in alle soorten en maten, maar het beperkt zich helaas niet wat er aan de oppervlakte zichtbaar is. Littekens kunnen allerlei verschillende klachten zoals pijn of bewegingsbeperkingen veroorzaken. Zo kan een keizersnede of andere buikoperatie een oorzaak van rugpijn zijn of kan een operatie aan de borstkast de mogelijkheid om goed diep in te ademen beperken. Maar ook kan het zo zijn dat een litteken van een knieoperatie ervoor zorgt dat het been niet meer optimaal kan bewegen. Met behulp van deze behandelmethode kunnen deze klachten verminderd of opgelost worden. Het litteken wordt door de behandelingen zachter en kan er zelfs ‘mooier’ uit gaan zien.

Fasciaal Taping

Bij deze manier van tapen wordt niet, zoals vaak bij tapen, op de spier getaped, maar er wordt gekeken welke richting van tapen voor uw lichaam het beste werkt. Er wordt getest waarbij de fascie(het bindweefsel) of het betreffende botstuk naar een bepaalde kant verplaatst wordt. Hierdoor kunt u direct het verschil voelen en aangeven wat voor u het prettigste voelt. Deze manier van tapen kan bij alle klachten aan het bewegingsappartaat toegepast worden, denk hier bijvoorbeel ook aan sportblessures.

Triggerpoint Therapie

Triggerpoint therapie is een manier om triggerpoints (spierknopen) te behandelen. Triggerpoints zijn kleine verkrampingen in spiervezels, waardoor een spier beperkt wordt in zijn beweeglijkheid en in zijn mogelijkheid om maximale kracht te bieden. Deze spierknopen zijn gevuld met afvalstoffen en zorgen voor lokale pijn en tintelingen of pijn op afstand volgens een kenmerkend uitstralingsgebied wat past bij een specifieke spier. Hoe langer een klacht bestaat hoe meer spiervezels er gaan verkrampen, resulterend in minder kracht en minder beweging. Deze triggerpoints kunnen behandeld worden door middel van triggerpoint therapie, welke gebruik maakt van druk of met Dry-Needling, welke gebruik maakt van een kleine naald waarbij spierknopen ontspannen worden.

Dry Needling

Dry Needling is een behandelwijze waarbij spierknopen (triggerpoint) worden behandeld door middel van het aanprikken met een dunne naald. Hierdoor kunnen spierklachten en stijve spieren snel behandeld worden. Dry needling werkt goed bij langdurige én acute pijnklachten. Na een behandeling merkt u meteen effect, maar kan er wel kortdurend spierpijn optreden. Vraag uw fysiotherapeut naar meer informatie over dry needling.

Manuele Technieken

Manuele technieken worden gebruikt om voornamelijk gewrichten te behandelen. Vanwege de ruime ervaring en de therapeuten welke op verschillende opleidingen hebben gestudeerd worden er veel verschillende technieken gebruikt. Denk hierbij aan technieken om gewrichten beweeglijker te maken en rekkingen. Ook worden er technieken gebruikt welke bij van allerlei verschillende opleidingen en cursussen geleerd zijn. Manuele technieken kunnen toegepast worden op elke gewricht in het menselijk lichaam, vaak worden ze in combinatie met andere technieken gebruikt om het lichaam snel verbetering in beweeglijkheid te geven.

Revalidatie 4XT

Bij ons kunt u ook terecht voor de revalidatie van uw:

• Totale knie prothese (nieuwe knie)
  • Totale heup prothese (nieuwe heup)
  • Schouderblessure (operatie of sportblessure)
  • Knieblessure (operatie of blessure)
  • Voetblessure of enkelblessure
  • Hardloopblessure (Hardloopspreekuur)
  • Revalidatie van een klacht aan de wervelkolom (rug of nekklachten)

Hardloop Fysiotherapeut

De Hardloop Fysiotherapeut bekijkt uw hardloopklachten door middel van verschillende testen en beoordelingen. Bij Maikel kunt u terecht voor al uw hardloop gerelateerde klachten. Zo beoordelen we uw gehele lichaam en testen we op beweeglijkheid en stabiliteit van uw gewrichten. Eventueel kunnen we samen met andere disciplines werken om uw hardloopklacht te verhelpen! Voor meer informatie over de Hardloop Fysiotherapeut kunt u op het kopje ‘Hardloop Fysiotherapeut’ bovenaan deze pagina klikken.

Ontspanningstherapie

Ook bieden wij ontspanningstherapie. Dit is een therapie gebaseerd op aanraking om uw lichaam in ontspanningsfase te kunnen brengen. Tijdens de ontspanningsfase kan het lichaam optimaal herstellen. Deze therapie werkt voornamelijk bij een verscheidenheid aan klachten en onder andere stress.